Terrain und Biotop
Terrain und Biotop, 2021
…“The imaginery was the alibi of the real, in a world dominated by the reality principle. Today, it is the real that has become the alibi of the model, in a world controlled by the principle of simulation. And, paradoxically, it is the real that has become our true utopia.“… (Jean Baudrillard)
„Terrain und Biotop“ was developed during a stay in Songdo City, Korea and an artist residency in Kaohsiung, Taiwan
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Catalog text of the exhibition „Suture“, Goethe-Institut Paris, 2021
During his stay in Songdo City, Korea, and an artist residency in Kaohsiung, Taiwan, Aras Gökten explored the tensions between humans, urban architecture, and nature. Both Songdo City and the new districts of Kaohsiung can be described as so-called „smart cities“ – designed on the drawing board, ultra-modern, hyper-real, networked and full of sensors and cameras.
The appearance of these new cities and districts does not seem to refer to any particular culture or heritage, but to global visual trends that have their roots in the digital, such as interface design and gaming.
The work shown here consists of photographs, renderings, and graphics of these real geographic locations and reflects Gökten’s impressions of fluid transitions and blends of the digital and physical worlds. In the ambivalence of their relationship to each other, they thereby leave the viewer the space to imagine fictional narratives of these places and to reconsider their own place in a „smart“ world.
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Katalogtext der Ausstellung „Suture“, Goethe-Institut Paris, 2021
Während eines Aufenthalts in Songdo City, Korea, und einer Künstlerresidenz in Kaohsiung, Taiwan beschäftigte sich Aras Gökten mit dem Spannungsfeld Mensch, städtischen Architektur und Natur. Sowohl Songdo City als auch die neuen Stadtteile von Kaohsiung können als sogenannte „Smart Cities“ beschrieben werden – am Reißbrett entworfen, hochmodern, hyperreal, vernetzt und voller Sensoren und Kameras.
Das Erscheinungsbild dieser neuen Städte und Bezirke scheint sich dabei nicht auf eine bestimmte Kultur oder ein bestimmtes Erbe zu beziehen, sondern auf globale visuelle Trends, die ihre Wurzeln im Digitalen haben, wie z. B. Interface-Design und Gaming.
Die hier gezeigte Arbeit besteht aus Fotografien, Renderings und Grafiken dieser realen geografischen Orte und spiegelt Göktens Eindrücke von fließenden Übergängen und Vermischungen der digitalen und physischen Welt wider. In der Ambivalenz der Beziehung zu einander lassen sie dabei dem Betrachter den Raum sich fiktive Narrative dieser Orte vorzustellen und den eigenen Platz in einer “smarten” Welt zu überdenken.
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